۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۱
کد خبر: ۶۰۷۱۸۳

یادداشت | نمایشگاهی از جنس مهجوریت قرآن؟!

یادداشت | نمایشگاهی از جنس مهجوریت قرآن؟!
سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت استان خوزستان در حالی برگزار شد که عدم اطلاع رسانی از تغییر مکان و دوری راه کاهش بازدیدکنندگان را به همراه داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، در ورای سکوت اطلاع رسانی، تبلیغات کم محیطی و بی اطلاعی اصحاب رسانه در نمایشگاه بین‌المللی کیانپارس اهواز برگزار شد؛ نمایشگاهی که همگان به کمی استقبال و برگزاری آن در موزه هنر‌های معاصر عادت کرده بودند.

نمایشگاهی مهجور که تنها قشر خاصی را جذب می‌کند قشری که آن را جوابگوی نیاز‌های خود نمی‌بیند و می‌گوید که عطش را سیراب نکرده است.

تمدید دو روزه و افزایش ساعات بازدید سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت

از سوی دیگر در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، تغییر محل نمایشگاه عاملی اساسی در عین حال مورد غفلت بود که بازدهی نمایشگاه و میزان استقبال را کاهش داد و از این بابت بود که برخی تنها به مدت چند ساعت آن هم در پیش از اذان بازدید کرده و به نقد پرداختند و گزارشات نوشتند از عدم استقبال.

با گذر از آنچه یاد شد باید گفت که سیزدهمین نمایشگاه قرآن، آغازی ضعیف و استقبالی اندک داشت لکن از سومین روز برپایی شاهد استقبال عموم شدیم؛ این سخن را از این باب می‌گویم که خود از روز اول آغاز در نمایشگاه حضور داشتم.

تمدید دو روزه (تا ۲۹ اردیبهشت ماه) و افزایش ساعت بازدید از ۲۳ به ۲۴ خود گویای خو گرفتن و پذیرش تغییر مکان نمایشگاه از سوی بازدید کنندگان و رضایتمندی نسبی از اقدامات بظاهر نامحسوس و ناملموس معاونت قرآن و عترت است.

دعوت از خبرگزاری‌ها و صدا و سیما عامل افزایش استقبال

گشت و گذار در تنها سالن برگزاری نمایشگاه طولی نمی‌کشد، اما برای نکته سنج‌ها و نکته بین‌ها به وضوح کاستی‌ها و نقاط قوتی ظاهر می‌شود؛ شاید مهمترین نکته قابل توجه نمایشگاه، حضور مؤسسه‌های قرآنی است که ماه رمضان و نمایشگاه بهترین زمان و مکان برای حضور و عرضه فعالیت‌های آن‌ها است، ضمن اینکه دعوت از ۳ خبرگزاری برای حضور در نمایشگاه و حضور ثابت آن‌ها از محسناتی بود که توانست اقشار مرتبط با هر کدام از خبرگزاری‌ها را به نمایشگاه بکشاند و دیگر مزیت پخش شبانه از صدا و سیمای استان بود که بسیاری را به سوی نمایشگاه روانه کرد.

 از سوی دیگر نمایشگاه قرآن، مجالی برای عرضه آخرین دستاورد‌های قرآنی و مرتبط با حوزه قرآن است، اما برخی غرفه داران، آن را با نمایشگاه کتاب اشتباه گرفته و سیلی از کتاب‌های نامرتبط با قرآن و رمضان را عرضه کرده اند، حضور ثابت و چندین ساله این غرفه داران و اشغال بخش فراوانی از تنها سالن برگزاری نمایشگاه، عملا مجال را برای ارائه دستاورد‌های سایر نهاد‌ها و مؤسسات قرآنی و اسلامی تنگ کرده است.

ضرورت ورود دستگاه‌های مختلف در برپایی نمایشگاه قرآن

از منظر دیگر ضرب المثل «یک دست صدا ندارد» در این نمایشگاه مصداق پیدا می‌کند. شاید یک دستگاه به تنهایی نتواند حق چنین مسأله‌ای را بخوبی ادا کند و نیاز است تا همفکری، همکاری، و همیاری بین سازمانی در این راستا انجام شود.

چرا نهاد‌های فرهنگی و دینی از قبیل سازمان تبلیغات، حوزه علمیه، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، حوزه هنری در برگزاری نمایشگاه مشارکت ندارند و از این میان تنها کانون فرهنگی هنری در بخش قصه گویی برای کودکان و معاونت شهرداری در بخش تعویض قرآن‌های کهنه با نو مشارکت دارد؟

ضرورت تدارک وسیله ایاب و ذهاب بازدیدکنندگان

بهر حال می‌توان با گام‌های بسیار جزئی نمایشگاه قرآن را از این مهجوریت و انزوا و بی توجهی‌ها بیرون کشید؛ از جمله اینکه سازمان اتوبوسرانی، اتوبوس‌های ویژه‌ای برای نمایشگاه در چندین نقطه شهر جهت جابجایی بازدید کنندگان معین کند، شهرداری اهواز وظیفه فضاسازی شهری متناسب با ماه رمضان و تبلیغات مرتبط با نمایشگاه را بر عهده بگیرد، برگزاری افطاری‌های ساده از سوی مؤسسات و نهاد‌های مسؤول که همه ساله برگزار می‌شود به نمایشگاه کشانده شود تا مراجعه کنندگان روزه دار با خیالی راحت ضمن افطار، از نمایشگاه و فضای حاکم بر آن استفاده کنند و هر گونه خواسته و دغدغه و پیشنهادی برای ارتقای نمایشگاه بدون رودربایستی با مسؤولان مربوطه را در میان بگذارند.

برگزاری مسابقه عکاسی یا خاطره نویسی با موضوع رمضان

از گروه‌های تواشیح استان و مبتهلان در مدت زمان برگزاری نمایشگاه برای تواشیح و ابتهال خوانی دعوت کنند و یا حداقل ابتهال مبتهلان مصری و ایرانی و گروه‌های تواشیح در فضای نمایشگاه طنین انداز شود.

هر شب مسابقات ویژه رمضان برای خانواده‌های بازدیدکننده برگزار شود و از سوی دیگر مسابقه عکاسی با موضوع نمایشگاه قرآن و رمضان برای بازدیدکنندگان و خاطره نویسی از ماه رمضان برای عموم ترتیب داده شود.
 
گروه‌های تئاتر خواهان حضور، محور فعالیت‌ها را ماه رمضان و آثار آن قرار دهند، فضای نمایشگاه را آذین بندی متناسب با ماه رمضان که در بلاد اسلامی جاری و ساری است، زینت دهیم و در این باره از جوانان متخصص، تأکید می‌کنم متخصص آشنا به این امر استفاده کنیم.

بهر حال قرآن به عنوان معجزه خاتم الانبیاء و در برگیرنده سخنان خداوند عزوجل بنا به گفته رسول خدا (ص) در آیه ۳۰ فرقان، مهجور مانده است و از مسؤولان امر انتظار می رود که با اقدامات و برنامه ریزی های دقیق برای ترویج معارف قرآن کریم به ویژه در رویدادهای قرآنی این کتاب الهی را از مهجوریت خارج کنند./۹۴۵۶/پ201/ق

حاتم شرفی، کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث
حاتم شرفی
ارسال نظرات